Har du hørt?

Størrelser og formater i sosiale medier; en komplett guide

Cover Image for Størrelser og formater i sosiale medier; en komplett guide
Skrevet av
Rebecca Minge

Det kan være vanskelig å henge med i svingene på sosiale medier – det gjøres stadig endringer, og venter alltid en app-oppdatering rundt hjørnet. Her får du en komplett guide til formater og størrelser til sosiale medier, både til innlegg, profilbilder, forsidebilder og andre godsaker.

Vi bruker mobilen mye mer nå enn vi gjorde før! I dag brukes mobilen til nesten alt – og langt forbi bare å sende meldinger og ringe. Nå bruker vi den til å bestille frisørtime, se koselige basseng bilder av nevøen på ferie, søke opp et ukjent telefonnummer, ta bilder av høy kvalitet i farta og mye, mye mer! Dette har også bidratt til å endre formatene i sosiale medier.

Tradisjonelt ble både bilder og video presentert i breddeformat. Nå går utviklingen mot nye høyder (bokstavelig talt), for høydeformatet er i ferd med å ta over i de fleste sosiale medier. Det er derfor viktig å utnytte det fulle potensialet i kanalene, tilpasset dets muligheter for innhold. Og husk – sosiale medier handler om å vekke leserens oppmerksomhet. Jo mer plass, desto større oppmerksomhet! Har du en god tekst, et stilig bilde eller video og kanskje noe fengende musikk, kan det ikke bli annet enn suksess!

Les også: 8 ting de som lykkes med content marketing har til felles

Først, en kjapp innføring i hvordan du vanligvis omtaler digitale formater og størrelser.

Størrelsesforhold og piksler

Når det er snakk om formater, er det vanlig enten å bruke størrelsesforhold eller antall piksler (bildepunkter). På størrelsesforhold er det alltid bredden som står først, og deretter høyden. Dersom et bilde er i størrelsen 16:9 skjønner vi at det er bredere enn det er høyt. Det samme gjelder piksler, for eksempel 1080 x 1920px. I dette tilfellet er bildet høyere enn det er bredt.

Hva er piksler? Skjermen din er bygget opp av tusentalls små bildepunkter som bruker ulike lys til å danne farger. Alt du ser på skjermen din til enhver tid lages av disse små bildepunktene. Ett slikt bildepunkt kalles én piksel. Dersom et bilde består av mange piksler har det som oftest også god oppløsning (høy kvalitet).

Hva er høydeformat og breddeformat?

I sosiale medier bruker vi enten høydeformat, breddeformat eller et kvadratisk format for det visuelle. Dette angir om bildet eller videoen er stående, liggende, eller er kvadratisk.

Høydeformat: Ofte omtalt som portrettmodus. Bildet er stående/vertikalt, slik du vanligvis har mobilen. For eksempel 1080 x 1920 px og 4:5.

Breddeformat: Formatet på digitalkameraer eller en PowerPoint. Bildet er liggende/horisontalt. For eksempel 1200 x 628 px eller 16:9.

Kvadratisk: Bildet er like høyt som det er bredt. For eksempel 1080 x 1080 px eller 1:1.

Størrelsesforhold og piksler henger sammen! Til venstre: høydeformat 4:5 (1080 x 1350 px), i midten: breddeformat 16:9 (1920 x 1080 px), til høyre, kvadratisk format 1:1 (1080 x 1080 px).

Så, når det er sagt, kan vi sette i gang med de ulike sosiale mediene. Tips! Dersom du bruker laptop, bruk COMMAND+F (Mac) eller CTR+F (Windows) for å søke deg frem til akkurat det sosiale mediet du lurer på!

LES OGSÅ: Konkurranseregler på Instagram og Facebook 2023

Instagram og Instagram stories

Hva er formatet på Instagram? Det varierer ofte på hva slags type innlegg du tenker deg, og ettersom appen oppdateres. Dette er format på innlegg, reels, stories og profilbilder på Instagram for 2023.

Innlegg: 4:5 (1080 x 1350 px), 1:1 (1080 x 1080 px) eller 5:4 (1080 x 556 px)

OBS! Husk at alt innhold i feeden på profilen din er kvadratiske. Så selv om bildet ditt er i høyde- eller breddeformat, er det viktig å huske at det må se pent ut kvadratisk. Her er det enkelt å ødelegge en fin feed! Se bildet under.

Reels: 9:16 (1080 x 1920 px)

Stories: 9:16 (1080 x 1920 px)

Profilbilde: 1:1 (320 x 320 px)

OBS! Husk at profilbildet er en sirkel, så pass på å ha litt rom rundt det som skal være i fokus.

Bildet har ulikt format i selve innlegget og i feeden på Instagram.

Facebook og Facebook stories

Facebook er kjent for å komprimere/krympe bildene man publiserer. Det har du kanskje merket selv når du legger ut et flott og høyoppløst bilde, men når det lastes opp blir det kornete, og ikke like detaljert. Fordelen for Facebook er at bildene laster raskere mens du scroller, men ulempen er at kvaliteten blir dårligere. Det er derfor lurt å holde seg innenfor de anbefalte filstørrelsene.

Innlegg, både bilde og video: 4:5 (1080 x 1350 px), 1:1 (1080 x 1080 px) eller 1,91:1 (1200 x 630 px)

Reels: 9:16 (1080 x 1920 px)

Stories: 9:16 (1080 x 1920 px)

Profilbilde: 1:1 (720 × 720 px, maks 2048 x 2048 px)

OBS! Husk at profilbildet er en sirkel, så pass på å ha litt rom rundt det som skal være i fokus.

Forsidebilde: 16:9 (1284 x 724 px)

OBS! Forsidebildet blir automatisk litt smalere på mobil, så pass på å ikke ha viktig informasjon langs kantene.

Toppbilde til arrangement: 1.91:1 (1920 x 1005 px)

TikTok

Videoer: 9:16 (1080 x 1920 px)

Bildekarusell: 9:16 (1080 x 1920 px), 4:5 (1080 x 1350 px) eller 1:1 (1080 x 1080 px)

Profilbilde: 1:1 (minimum 200 x 200 px)

OBS! Husk at profilbildet er en sirkel, så pass på å ha litt rom rundt det som skal være i fokus.

YouTube

Videoer: 16:9 (piksler kommer an på hvilken kvalitet du ønsker på videoen)

Shorts: 9:16 (1080 x 1920 px)

Thumbnail/miniatyrbilde: 16:9 (1280 x 720px)

Profilbilde: 1:1 (800 x 800 px)

OBS! Husk at profilbildet er en sirkel, så pass på å ha litt rom rundt det som skal være i fokus.

Bannerbilde: 16:9 (2560 x 1440 px)

OBS! Bannerbildet har ulike dimensjoner som er synlige for de ulike plattformene – dobbeltsjekk at bildet ser fint ut i alle formater. Dette ser du når du legger inn bannerbildet på YouTube.

Twitter

Innlegg: 1:1 (1200 x 1200 px), 3:4 (1080 x 1350 px), og 16:9 (1600 x 900 px)

Profilbilde: 1:1 (400x 400 px)

Bakgrunnsbilde/forsidebilde: 4:1 (1500 x 500 px)

OBS! Bannerbildet har ulike dimensjoner som er synlige for de ulike plattformene – dobbeltsjekk at bildet ser fint ut i alle formater.

LinkedIn:

OBS! Den anbefalte filstørrelsen varierer basert på om det gjelder en personlig konto eller en bedriftskonto.

Innlegg: 1:1 (1200 x 1200 px), 4:5 (1080 x 1350 px) eller 16:9 (1600 x 900 px)

Profilbilde privat: 1:1 (400 x 400 px)

OBS! Husk at profilbildet er en sirkel, så pass på å ha litt rom rundt det som skal være i fokus.

Forsidebilde privat: 1584 x 396 px

Profilbilde bedrift/side-logo: 1:1 (300 x 300 px)

Forsidebilde bedrift: 1128 x 191 px

Snapchat:

En app som kun foregår på mobil, derav er det kun høydeformat som gjelder.

Bilder, video, stories og annonser: 9:16 (1080 x 1920 px)

LES OGSÅ: 6 tips til flere følgere på Instagram

Ønsker du hjelp med innhold til sosiale medier? Vi kan det meste om annonsering, strategier, SEO og kategoriinnhold som hjelper deg å nå målene dine!

Del artikkelen på sosiale medier

Flere artikler