Konkurranseregler på Instagram og Facebook 2023

Har du planer om å kjøre en konkurranse eller giveaway på Instagram eller Facebook? Det er ingen tvil om at det er en god måte å øke både engasjement og følgerantall, men det er en del ting du må passe på. Det er enkelt å trå feil, og det er det også mange som gjør - store som små aktører!
Når du bruker Instagram til å kjøre en konkurranse, er du ansvarlig for at den gjennomføres på lovlig vis i det landet du opererer i. Her spiller også markedsføringsloven, åndsverksloven og personopplysningsloven (GDPR) inn.
5 tips før du setter i gang:
- Tenk over hvorfor du skal ha konkurransen, og hva du skal oppnå. Kanskje vil du ha flere følgere for å nå ut til et større publikum organisk?
- Hvem skal de nye følgerne være? Er målgruppen din begrenset til en viss alder eller et spesifikt område?
- Hva skal premien være? Tenk på målgruppen din, og hva de er interessert i å vinne. Premien skal helst være noe de fleste kan ønske seg.
- Gjør det enkelt for publikum å delta! Ikke ha et hav med kriterier før de endelig kan være med i konkurransen.
- Husk at du må holde på de nye følgerne du får! Etter endt konkurranse er det alltid noen som velger å trykke «unfollow» – her må du «være på ballen», og lage relevant og interessant innhold for å få folk til å bli værende hos deg!
Les også: 6 tips til flere følgere på Instagram

Konkurranseregler Instagram
Dette er lov på Instagram:
- Be andre om å om å like innlegget ditt
- Be andre om å legge igjen en kommentar på innlegget ditt. Det er også lov til å be andre om å kommentere noe spesifikt, for eksempel «Skriv “JA” i kommentarfeltet»
- Be andre om å dele sitt eget bilde på sin profil og bruke en definert hashtag som du har bestemt for konkurransen (for eksempel #ChiliMediaKonkurranse)
- Be andre om å sende Instagram-profilen din en PM (privat melding)
- Be andre om å følge Instagram-profilen din
- Eksempler på godkjente vilkår:
- «Følg oss og skriv “God helg” i kommentarfeltet for å være med i konkurransen!»
- «Vi trekker en vinner blant følgerne våre når vi blir 5.000 følgere!»
Dette er ikke lov på Instagram:
- Be andre om å tagge seg selv eller andre, for eksempel «Tagg to personer som du synes fortjener […]»
- Be andre om å dele innlegg fra Instagram-profilen din (dette gjelder både stories og innlegg i feed)
Dette må du ha med:
- Eventuelle vilkår og kvalifikasjonskrav, for eksempel begrensninger etter alder, bosted, eller hvor premien skal hentes
- En setning som bekrefter at konkurransen på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Instagram
Her finner du mer informasjon om retningslinjene for konkurranser på Instagram.
Les også: Størrelser og formater i sosiale medier; en komplett guide

Konkurranseregler Facebook
Dette er lov på Facebook:
- Be andre om å legge igjen en kommentar på innlegget ditt
- Be andre om å like/reagere på innlegget ditt
- Be andre om å sende Facebook-siden din en privat melding
- Be andre om å poste et innlegg/legge ut et bilde på siden din
- Be andre om å like Facebook-siden din
Dette er ikke lov på Facebook:
- Be andre om å tagge seg selv eller andre
- Be andre om å dele innlegg fra Facebook-siden din
- Be andre om å legge ut innhold på sin egen profil eller på sine venners profiler
Dette må du ha med:
- Eventuelle vilkår og kvalifikasjonskrav, for eksempel begrensninger etter alder, bosted, eller hvor premien skal hentes
- En setning som bekrefter at konkurransen på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook eller Meta
Her finner du mer informasjon om retningslinjene for konkurranser på Facebook.
Hvordan trekke en vinner?
Det enkleste er å trekke en tilfeldig vinner. Her er det mange, gode gratis-verktøy som gjør det enkelt for deg å trekke en vinner på Facebook og Instagram. For eksempel Comment Picker (både FB og IG) og Wask (IG).
Og til slutt – ha det gøy! Konkurranser skal være gøy både for deg som arrangerer, og for de som deltar. Lykke til!
Del artikkelen på sosiale medier
→