Har du hørt?

SEO: Hvordan finne de mest relevante søkefrasene for din virksomhet?

Cover Image for SEO: Hvordan finne de mest relevante søkefrasene for din virksomhet?
Skrevet av

Ikke gå for samme søkeord som konkurrentene dine. Finn søkeordene som er unike for din merkevare og sortiment, som du kan eie med troverdighet og som forenkler hverdagen til kundene dine.

Visste du at 68 prosent (Brightedge.com) av alle handlinger på nett starter med et søk? Og at vedkommende som foretar et søk i 90 prosent (Wordstream.com) av tilfellene velger organisk fremfor betalt innhold? Derfor vi i Chili Media er lidenskapelig opptatt av innhold. Innhold av høy kvalitet som møter behovene til kundegruppen, som synliggjør DIN merkevare når et behov oppstår.

Faktisk kommer hele 53,3 prosent (Ahrefs.com) av all nettside-trafikk fra organiske søkeresultater, det vil si resultatene etter de første som er merket annonse/sponset.

Det er ikke så rart, for det er mange som synder når det gjelder Google Ads. Enkelte merkevarer kjøper for eksempel søkeord direkte knyttet til konkurrenten – til og med navnet deres. Det som syndes mest med, er imidlertid aktører som kjøper et søkeord kun fordi det har høyt volum, uten at en egentlig har relevant innhold.

Resultatet er at mottakeren ikke får svar på behovet sitt, raskt klikker seg ut igjen og mest sannsynlig blar seg videre til organiske resultater neste gang.

Det er dermed god grunn til å satse på organisk søkeoptimalisering og innhold. Her tar vi deg gjennom hvordan du finner de mest relevante søkefrasene for din virksomhet.

SØKEORD: Hvordan finne søkeordene som er mest relevant for din bransje? Det finner du ut av her. Foto: Unsplash.com

Tenk på behovene til kundene dine

I organiske søkeresultater er det tekst og ordbruk som bedømmer om du får en topplassering. Algoritmene vurderer bruk av relevante søkeord i tittel, ingress, mellomtitler, brødtekst m.m., handlingene og brukermønsteret til leserne av innholdet, din troverdighet/autoritet som avsender og utforming av nettside.

Din troverdighet som avsender tar form over tid og bedømmes etter annet innhold som omhandler samme tema, lesetid på innhold med tilsvarende temaer, trafikk generelt og annet innhold fra nettsiden som rangerer godt.

Når du skal velge søkefrasene for å styrke din posisjon, gjelder det derfor å være strategisk.

Søkeordene bør være direkte relatert til ditt virksomhetsområde og kundenes behov. Her er det viktig å huske på at det du som merkevare anser som din kjernevirksomhet, ofte er forskjellig fra behovet til kundene dine, og hvert fall hvordan de formulerer det.

Er du for eksempel en aktør innen jernvarehandel, er det ikke nødvendigvis «jernvare» som er søkeordet der du skal ha en sterk posisjon. Kundene ser etter en aktør som kan møte behovet deres, som eksempelvis kan være «kasserollesett» eller «kasserolle 10 liter».

BEHOV: Hva er det egentlig kundene dine lurer på, og hvordan orienterer de seg på nett i forkant av et søk? Foto: Unsplash.com

Er du en aktør innen eiendom, kan det være at du kan trekke potensielle kjøpere inn til nettsidene ved å rangere godt på søkeordet «nybygg». Det er imidlertid større sannsynlighet for at dine potensielle kjøpere har et ønske for boligområde eller boligtype, og deretter må bli presentert for fordelene ved å velge en helt ny bolig. Er du en utbygger som bygger boliger i for eksempel Viken, kan det være at du bør rangere godt på et relevant stedsnavn og deretter kan presentere potensielle kjøpere for boligene.

I tillegg må du ta i betraktning at konkurrentene dine ønsker å være synlig blant de samme søkefrasene, som gir grunn til å velge søkefraser basert på det unike ved din virksomhet, ikke nødvendigvis bare gå etter søkevolum.

LES OGSÅ: Kundecase: Slik bygger du merkevare med SEO og historiefortelling

Slik velger du ut riktige søkefraser

Her er noen eksempler som kanskje hjelper deg å forstå hvordan du går frem for å finne de rette søkeordene for din virksomhet.

Kjøkken:

Er du en aktør innen kjøkken, er det naturlig å tenke at kjøkken (110 000 søk i måneden) også er det viktigste søkeordet. Det stemmer for så vidt, men her vil konkurransen være stor, og faktisk har for eksempel kjøkkeninnredning større volum (201 000 søk i måneden).

Går du lenger ned på listen over relevante fraser innenfor kategorien kjøkken, kan det være at du finner andre, relevante søkefraser som er ideelle for din merkevare. Disse har kanskje et noe lavere volum, men et tema hvor leseren garantert får det han eller hun er på utkikk etter.

Hvis for eksempel din butikk har et spesielt godt utvalg av kjøkkenvifter (12 100), kjøkkenbenker (8 100) eller kjøkkenkraner (3 600). Eller kanskje du skal velge noe helt unikt – er du for eksempel en av få aktører som kan levere et grønt kjøkken (1 900) eller retro kjøkken (1900)?

UNIK: Ikke gjør som konkurrentene dine. Finn ut av hva som er dine styrker, og hvordan du skal være best synlig i søk innenfor akkurat dette. Foto: Unsplash.com

Fremfor å velge søkeordene med størst volum, handler det om å finne søkeordene som er i tråd med merkevaren din. Søkeord som du kan eie med troverdighet.

LES OGSÅ: 7 tips til deg med små budsjetter

Sportsutstyr:

Begrepet sportsutstyr har i gjennomsnitt kun 590 søk i måneden. Det er fordi behovet til kundene er mer spesifikt enn som så.

Det er større sannsynlighet for at forbrukeren gjør et søk direkte knyttet til det aktuelle behovet og søker etter for eksempel treningstøy til dame (2 400 søk i måneden), løpesko til herre (1 900), langrennsski til barn (6 600) eller landeveissykkel til dame (480).

Her gjelder det å kartlegge kategoriene i sortimentet ditt og fokusere på de du er sterkest på sammenlignet med konkurrentene, eventuelt kategoriene som er mest lønnsomme, eller en kombinasjon av disse. Og husk at det er viktig å tenke over at dette er kategoriene du skal være sterkest på i søk og på nett – ta derfor utgangspunkt i statistikk fra eksisterende nettbutikk eller innsikt i søk, fremfor hva som selger best i butikk, da disse forbrukerne ofte har annerledes handlemønstre og ulik kundereise.

SØK: Ta utgangspunkt i statistikk hentet fra nettbutikk eller i søk, da handlemønsteret kan være annerledes i fysisk butikk. Foto: Unsplash.com

Apotek:

Et apotek burde fokusere på behov fremfor noe annet. Selv om flertallet kanskje vet at nesespray, vitamin C og hostesaft er det du trenger mest ved en forkjølelse, er det ikke like lett å vite hva en trenger ved ukjente symptomer, smerter og ubehag. Det starter altså med et behov – eller til og med symptomer.

For eksempel har søket «tett nese» i gjennomsnitt 1 900 søk per måned. «Tørr hud» blir søkt opp 1 000 ganger per måned og feber blir i gjennomsnitt søkt etter 6 000 ganger i måneden.

Her vil det også være viktig å ta sesongene gjennom året i betraktning. Mange symptomer og sykdommer er sesongbasert, og det kan en også se på søkefrasene. Mens det i gjennomsnitt er 6 000 personer som gjør et søk på feber i månedene gjennom året, har det sitt høydepunkt i februar og mars med henholdsvis 18 100 søk i februar og 14 800 søk i mars.

Her er det altså mange behov et apotek kan møte allerede før en forbruker kommer inn i butikken, og på den måten øke både kjennskap, kunnskap og preferanse.

LES OGSÅ: Lage ny nettside? Viktigheten av søkeoptimalisering fra start

Eksterne kilder:

  • Brightedge.com
  • Ahrefs.com
  • Wordstream.com

Del artikkelen på sosiale medier

Flere artikler