Har du hørt?

Kundecase: Slik bygger du merkevare med SEO og historiefortelling

Cover Image for Kundecase: Slik bygger du merkevare med SEO og historiefortelling
Skrevet av
Tone Ruud Engen

Gjennom en grundig søkeanalyse gjort for Faber Peis, lagde vi innhold som besvarte forbrukernes spørsmål og økte dermed synligheten deres i søkemotorer med 922 prosent! I tillegg opplevde Faber Peis en sterk vekst i merkevarekjennskap.

En viktig del av innholdsmarkedsføring handler er å besvare forbrukernes spørsmål.

For mens du som merkevare som oftest har et budskap du ønsker å formidle, kan det være at kundene sitter i andre enden med helt andre behov og spørsmål.

Ingen kan imidlertid være alt for alle. Vi er nødt til å gjøre prioriteringer, og basert på innsikt og data, finne ut hvilke historier du skal ta eierskap til. Og når du har gjort det, må du eie den bedre enn konkurrentene!

Prosessen starter med å kartlegge hva målgruppen er opptatt av, som din merkevare kan hjelpe dem med. Det kan være små eller store utfordringer, inspirasjon, nytte eller underholdning. Ta utgangspunkt i disse punktene:

  • Hva er det kundene lurer på og søker etter som er relevant for våre produkter eller tjenester?
  • Hva er intensjonen bak de ulike søkene?
  • Hvor er det en ledig plass? Hvilke spørsmål er ikke besvart, eller kan vi besvare bedre enn andre?
  • Hva er trendene fremover? Hvilke søk er stigende, og hvilke er nedadgående?

Det er mange ubesvarte spørsmål i alle bransjer!

Faber MatriX Hybrid 1050-650 II. Foto: Faber

Gasspeis – alt om forskrifter, regler og sikkerhet

Faber er en produsent av gasspeis og elektrisk peis som selges gjennom forhandlere. De har små budsjetter, ogg de er langt fra størst.

Likevel var målet deres å bygge en posisjon som eksperten på gasspeis og elektriske peiser i Norge. Gjennom en søkeanalyse kunne vi raskt kartlegge hva folk søkte på, som var relevant for kategorien gasspeis og elektrisk peis.

I søkeanalysen kom det frem at «gasspeis forbudt» var en av søkefrasene med stort volum knyttet til gasspeis det siste året.

Ved å se på intensjonen bak søket, så vi snart at det første forbrukere som vurderte å kjøpe gasspeis ble introdusert for i søkeresultatene, var en artikkel skrevet av forbrukermediet Dinside.no med tittelen: Forbud mot gasspeis.

Med et mål om å ta en posisjon som en ekspert på gasspeis – ikke minst opplyse forbrukere om produktet deres og fordelene med gasspeis, var dette åpenbart den første historien de måtte ta eierskap til, for gasspeis er absolutt ikke forbudt.

Løsningen ble å lage en større artikkel på temaet. En artikkel som tok for seg alt en trenger å vite om gasspeis, samt forskrifter, regler og sikkerhet, med interne kilder fra Faber som uttalte seg som ekspertkilder.

Med strategisk bruk av de rette søkefrasene i artikkelen, rangerte den raskt bedre enn artikkelen fra Dinside.no, og etter omtrent et halvt års tid rangerte den helt øverst blant alle organiske søk, som svar i opplistede spørsmål i søkemotorene, og som «featured snippet» - navnet på Google sin topplassering, tilsvarende plass 0.

Faber peis ble en autoritet i google med søkefrasen "Gasspeis forbudt".

Økt kjennskap om Faber

Ved å rangere på topp blant søkeresultatene for gasspeis, fikk merkevaren til Faber generelt et sterkt løft, og stadig flere ble introdusert for merkevaren med eksklusive kvalitetspeiser med enestående design.

«Faber peis» gikk raskt fra å rangere på en middelmådig 35. plass blant søkefrasene under «gasspeis» med gjennomsnittlig 10 søk i måneden ved starten av prosessen, til dag å rangere på en 5. plass med gjennomsnittlig 140 søk i måneden, og 2040 søk i året.

Det er en sterk sterk vekst med nærmere 2000 flere potensielle kunder som aktivt gjør et søk for å finne nettsidene til gasspeis-eksperten.

Faber Gasspeis rangerer i dag på 5. plass blant søk knyttet til "Gasspeis" med gjennomsnittlig 140 søk i måneden.

Elektrisk peis og peis uten pipe

For elektrisk peis oppdaget vi gjennom søkeanalysen at det totalt ble gjennomført 35.000 søk i året knyttet elektrisk peis – 2.900 i snitt per måned.

Ved kun å konsentrere oss om søk knyttet til elektrisk peis, ville vi imidlertid kun nå ut til personer som har et bevisst forhold til at de skal kjøpe elektrisk peis. Vi ville ikke nå ut til potensielle kunder med et ubevisst behov.

Vi oppdaget flere søkefraser som ikke nevner elektrisk peis med ord, men som likevel er høyst relevant og som hadde så mye som 58.000 årlige søk. En av disse søkefrasene var «peis uten pipe»!

Intensjonen bak «peis uten pipe» handler om potensielle kunder som ønsker seg peis, men som ikke har pipe. Løsningen kan være elektrisk peis.

Basert på denne innsikten laget vi en artikkel om «peis uten pipe» med interne kilder fra Faber som uttaler seg om hvilke alternativer kundene kan velge mellom. Etter kort tid rangerte også denne artikkelen øverst blant søkefrasen «peis uten pipe».

Tabellen viser antall relevante søkefraser siste året, hvor elektrisk peis kan være svaret selv om ikke søkefrasen "elektrisk peis" nevnes i søket.

Resultatene:

1. I dag er det nesten ingen som søker «gasspeis forbudt». (Fra 70 søk per måned til 10 per måned)

2. Artikkelen om gasspeis, forskrifter og regler er en autoritet hos Google for søkefrasen «gasspeis forbudt»

3. Forhandlerne melder om økt etterspørsel etter Faber peis

4. Økt topp-3 plasseringer fra fra 3 prosent til 30 prosent på to år blant de 300 viktigste søkefrasene

5. Faber gasspeis på 5. plass i søkemotorer for søk knyttet til «gasspeis»

Selv om Faber er en b2b-aktør, og selger peiser via forhandlere, så er det likevel viktig å gjøre merkevaren kjent. Ved å velge ut de viktigste historiene og ta eierskap til disse har de klart å bygge en sterk merkevare.

For to år siden var det ingen som søkte på «Faber peis». Det var en totalt ukjent merkevare. I dag googler folk FABER gasspeis. Og faktisk er Faber blant toppresultatene i tilknytning til søk for gasspeis.

Ønsker du bistand til å kartlegge intensjoner bak potensielle kunders søk i google og andre søkemotorer? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg gjerne!

Del artikkelen på sosiale medier

Flere artikler