Slik lykkes du med personas
Lær hvordan du jobber mer effektivt med personas.
Personas konkretiserer og visualiserer målgruppen og gjør det enklere å lykkes med eget innhold.
Hva er en persona?
En persona er en detaljert beskrivelse av målgruppen til din virksomhet og er representert i en fiktiv person (personifisering av målgruppen), herav uttrykket persona. Det er en sentral del av enhver innholdsstrategi, og brukes som et verktøy for å ta strategiske avgjørelser. Den fungerer som en veileder som hjelper deg å spisse tekster og visuelt innhold, ved å ta utgangspunkt i dine kunders profil.
Når man lager en persona, gjør man et omriss (målgruppen) om til et portrett (personaen).
Har virksomheten en eller flere målgrupper, og skal dere prøve å nå ut til enda en ny målgruppe? Da bør du segmentere og lage flere personas.
Hovedfunksjonen til personas er at du holder deg på rett spor når du planlegger og produserer innhold. Den sørger for at du ikke bare lager innhold om det du kan best eller produktene og tjenestene du vet mest om, men at du faktisk skriver om det målgruppen din har behov for og lyst til å lese, og som gir merkevaren din en reell merverdi.
Bruk av personas kan hjelpe deg å oppdage taktiske muligheter du ikke tidligere har vurdert. Nye bruksområder ved ditt produkt eller tjeneste som kan komme kunden til gode, behov kunden din har som du kan (bør) møte, eller spørsmål du bør besvare i innholdet ditt for å nå ut til kunden. Over tid kan du sitte igjen med store mengder viktig innsikt. På samme måte kan du via dine personas oppdage at du lager innhold som faktisk ikke er så relevant som du tidligere har trodd.
Slik lykkes du
Ta utgangspunkt i nåværende kundegruppe. Du bør ha, eller gå til anskaffelse av, god innsikt om kundene du skal lage innhold til.
Har du god oversikt over kundene dine, lag en kort oppsummering over hvem de er. Mangler du innsikt, bør du samle informasjon før du begynner. Dette kan du gjøre ved å ringe til kundene dine, maile dem, spørre dem i fysiske møter (som i butikk), forhøre deg med kundeservice eller sende ut en spørreundersøkelse via nyhetsbrev.
Et kriterium for suksess er å være realistisk, ikke idealistisk. Ikke skriv om drømmekunden eller -publikummet ditt. For selv om personaen er hypotetisk, må den være basert på ekte informasjon.
For å kunne jobbe effektivt med persona over tid, bør den oppdateres regelmessig. Av forskjellige årsaker vil du ikke nødvendigvis ha samme kundegruppe i dag som om to-tre år, og du må derfor sørge for at personaen ikke blir utdatert. Jobber du med en utdatert persona, vil innholdet bli mindre treffsikkert, og du kan tape kunder.
Et siste viktig kriterium for at du skal få full uttelling av personas, er at alle i organisasjonen som lager innhold, aktivt bruker verktøyet. Ikke bruk tid og ressurser på å lage personas som blir glemt bort eller som ikke brukes av alle som publiserer innhold.
Vil du vite mer om hvordan du lager og utnytter personas i din innholdsmarkedsføring? Ta kontakt med oss i dag!
Del artikkelen på sosiale medier
→