Har du hørt?

Hvordan måle innholdsmarkedsføring?

Cover Image for Hvordan måle innholdsmarkedsføring?
Skrevet av
Pia Tryland

Innholdsmarkedsføring handler om å skape og dele relevant og verdifullt innhold for en spesifikk målgruppe, hvor målet er konvertering. Men hvilke konverteringer fungerer innholdsmarkedsføring mot, og hvordan måle effekten?

Fastsett virksomhetsmål og innholdsmål

En konvertering kan enkelt beskrives som en ønsket handling. Når du jobber med innholdsmarkedsføring handler konverteringer om mer enn et klikk eller et salg. Det er viktig å kjenne til de langsiktige effektene av arbeidet.

Bedrifter som jobber kontinuerlig og systematisk med innholdsmarkedsføring over tid, vil oppdage at arbeidet både kan bidra til å styrke merkevare, generere flere lojale kunder og øke salg. Fastsett derfor alltid mål basert på bedriftens overordnede kommunikasjonsmål og forretningsmål, i tillegg til konkrete innholdsmål.

Noen eksempler på overordnede virksomhetsmål:

  • Øke kjennskap til bedriften eller merkevaren
  • Endre oppfatninger eller holdninger
  • Endre vaner
  • Generere flere lojale kunder
  • Skaffe leads
  • Øke salg

Hvordan måle innholdet?

Når vi skal kartlegge hvordan innhold fungerer, må vi også vite hva vi skal måle og hvorfor vi skal måle på de ulike kriteriene. Innholdsmål kan måles etter følgende fem målsettinger.

  • Synlighet (kunden kan se budskapet)
  • Oppmerksomhet (kunden har oppfattet budskapet)
  • Engasjement (kunden responderer på budskapet)
  • Interaksjon (kunden gjør en aktiv handling som åpner mulighet for transaksjon)
  • Transaksjon (kunden foretar et kjøp)

Hvordan fastsette smarte mål?

Det er viktig at målene som fastsettes, er i tråd med både tid og ressurser som settes av til arbeidet. Vår anbefaling er å bruke god tid på å fastsette mål, sørge for god forankring internt, og ikke minst at alle som jobber med innholdsmarkedsføring har eierskap til målene. Vær konstruktiv når du fastsetter mål. Vår anbefaling er at du setter mål etter SMART metoden:

Spesifikt: Vær presis, konkret og tydelig med målet. Tallfest hva du ønsker å oppnå.

Målbart: Definer hvordan du skal måle fremgang så du lettere kan gjøre justeringer og endre kursen underveis.

Ambisiøst og oppnåelig: Målet skal være ambisiøst, men samtidig realistisk.

RelevantFastsett mål som er relevant for bedriftens overordnede forretningsmål.

Tidsbestemt: Målet skal ha en tidsplan og noen milepæler.

Ønsker du bistand til å fastsette smarte mål og sette en god struktur for måling av arbeidet med bedriftens innholdsmarkedsføring? Vi hjelper deg gjerne. Ta kontakt; pt@chilimedia.no

LES OGSÅ: 8 ting de som lykkes med content marketing har til felles

Del artikkelen på sosiale medier

Flere artikler