Har du hørt?

5 gode råd for å lykkes med content marketing i 2024

Cover Image for 5 gode råd for å lykkes med content marketing i 2024
Skrevet av
Stine Næss Hartmann

Vil du lykkes med innholdsmarkedsføring, men lurer på hvor du skal legge trykket? Her er content marketing-trendene som er gjeldende for 2024. Noen hint: podcast, chatbots, video, interaktivt innhold og SEO.

Samtidig som forbrukeratferden vår stadig endres i tråd med den konstante utviklingen av teknologi, endres også trendene innen content marketing.

Vi får nye preferanser, som også skyldes endringer i markedet og medievanene våre. Hvis du skal få mest mulig ut av innholdsmarkedsføring, er det avgjørende å holde seg på toppen av følgende trender som kommer til å dominere fremover.

ChatGPT og chatbots

ChatGPT er den raskest voksende chatboten og appen i historien (100 millioner brukere på 60 dager), og bruken av AI blir bare mer og mer utbredt. Men er AI en fordel eller en ulempe for oss markedsførere?

Som markedsførere kan vi helt klart bruke AI til vår fordel, da AI lager tekster mye raskere OG for øvrig bedre i mange tilfeller. Vi kan nå bruke en tredjedel av tiden vi tidligere brukte på en tekst. Så, hva gjør vi med all vår ledige tid? Vi kan for eksempel:

  • Jobbe med strategier for bedriften eller for kunder
  • Lage video- og lydinnhold
  • Bruke mer tid på å analysere innholdet

Chatbots er spesielt nyttig for firmaer som har knapt med tid og kunnskap til å produsere digitalt innhold, og effektfullt for å forbedre eksisterende innhold ved å foreslå nye overskrifter og formuleringer for å øke SEO, men også for å lage en mer engasjerende tekst.

ChatGPT kan også være til hjelp for å inkludere relevante emneknagger og søkeord. Dermed kan den øke trafikken til nettsider, gjøre den mer synlig med tanke på søk og hjelpe deg med å få høyere engasjement i dine sosiale medier.

Chatbots sin måte å levere øyeblikkelig support og assistanse på, gjør at firmaer også kan bruke mindre tid på å besvare enkle spørsmål kundene har, og bots kan enkelt guide brukerne gjennom en kjøpsprosess. Chatbots kan løse enkle problemstillinger, og kan enkelt programmeres til å svare på kundenes mest stilte spørsmål.

Det er likevel viktig å vite at chatbots kan føre til misnøye hos enkelte, som heller ønsker seg dialog med et menneske i situasjoner hvor for eksempel et spørsmål misforstås.

Interaktivt innhold

Interaktive videoer og interaktivt innhold som quiz, meningsmålinger, QR-koder og interaktive produktoversikter, vil i større grad konkurrere med statiske og teksttunge nettsider.

En nettside som oppfattes som et «levende» innholdsunivers, bidrar til å skape en mer engasjerende brukeropplevelse for leserne. Det gjør at lesetiden på nettsiden øker, som igjen kan føre til større konverteringer.

Leseopplevelsen kan også oppleves som mer personlig, da leseren i større grad kan være delaktig på siden din gjennom opplevelsene du velger å bruke.

Og husk – gjenbruk ditt gamle innhold! Finn fram dine mest leste artikler og gjør dem om til interaktive brukeropplevelser ved hjelp av ulike, interaktive verktøy. På den måten vil du styrke allerede eksisterende innhold, og bruke mindre tid på å fornye siden din.

Psst! Sørg for å måle effektene av endringene. Kartlegg hvor mye tid leserne bruker på siden din nå, og antall konverteringer som gjøres nå, sammenlignet med tidligere.

Videoinnhold dominerer fortsatt

La videoinnhold være en del av strategien din. Video vil fortsatt dominere content marketing neste år også, da gjennom korte videoer og live streaming. Historiefortelling gjennom video vil alltid være mer engasjerende og mer visuelt enn tekst og statiske bilder, noe som vil fortsette å trende fremover.

Korte videosnutter er fremdeles i eksponentiell vekst, her i form av Reels og TikTok som fortsetter å vokse i popularitet. Og det er ikke for sent å kaste seg på bølgen!

Husk at gjenbruk også er gull i videoverdenen – se over gammelt materiale og lag nytt innhold av gamle videosnutter. Og glem ikke at jo kortere video – desto større mulighet for at seeren vil se hele videoen. Gjør et forsøk – se om du klarer å lage en annonse kortere enn 15 sekunder. Men ikke etterstreb så kort video som mulig hvis budskapet faller bort. Det viktigste er å holde på folks oppmerksomhet hele veien – kill your darlings!

Kvalitet framfor kvantitet

Tidligere har mange fokusert på viktigheten av å poste kontinuerlig for å vise bedriftenes tilstedeværelse og aktualitet, samt på grunn av algoritmer og søkemotoroptimalisering.

Mange selskaper har derimot ikke tid eller ressurser til å følge opp en konstant tilstedeværelse og som en følge av dette har også kvaliteten på innholdet gått ned.

I 2024 vil det være desto viktigere å målrette hele prosessen rundt innholdsproduksjon, slik at den er av høyere kvalitet og dermed også er mer effektiv. Middelmådig innhold er ingen bedrifter tjent med. Det er gunstigere å produsere en lavere mengde innhold for heller å forbedre kvaliteten på innholdet.

Podcast – kast deg på lydbølgen!

Å lytte til podcast har blitt stadig mer populært i den norske befolkningen og flere og flere lytter til podcaster daglig. 16% av befolkningen lytter til podkast en gjennomsnittsdag, viser tall fra Norsk mediebarometer 2022. Å satse på en podcast kan dermed være en god måte å bygge din merkevare på, da den både styrker forholdet til nye, så vel som eksisterende, kunder.

Podcastformatet gir også merkevaren en fordel i en verden av digitalt støy fra alle kanter. Formatet skaper en mer målrettet kommunikasjon og gir en mulighet til å gå dypere inn i merkevarenes verdier og produkter.

Ettersom episodene har en viss varighet, vil også engasjementet for en merkevare gå opp, da lytteren blir engasjert/motivert over en lengre periode enn for eksempel gjennom en statisk tekst/kortere video. Alt fra flere minutter til timer kan konsumeres, og jo bedre innhold, jo lenger vil lytteren la seg engasjere av merkevarenes budskap. Formatet gir oss rom for å gå dypere inn i merkevarenes historie og man vil også kunne skape en god dialog med lytterne gjennom for eksempel lytterspørsmål fra uke til uke.

Mulighetsrommet for hva man kan prate om rundt en merkevare blir også mye større når man har en podcast.

SEO – fortsatt viktig

Som innholdsmarkedsfører bør din digitale ryggsekk alltid inneholde en form for SEO. Uansett hvor stor eller liten din merkevare er, er det viktig å være synlig i den digitale verdenen. For lokal synlighet er det viktig å fokusere på lokal SEO strategi slik at du dukker opp i lokale søk. Google Min Bedrift-optimalisering, lokale referanser og brukeranmeldelser er viktige faktorer for lokal SEO-synlighet.

Trenger du hjelp til content marketing eller SEO-optimalisering?

Vi i Chili Media liker spisse formuleringer og skotupper, genialt innhold og resultater. Med et team som består av erfarne journalister, strateger og konseptutviklere, vet vi hvordan din merkevare kan vokse og ta større markedsandeler gjennom engasjement, fellesskap og samtale.

Ta kontakt på pt@chilimedia.no eller ring oss på +47 21 56 90 00.

Del artikkelen på sosiale medier

Flere artikler