13 trender for sosiale medier i 2022

Hvordan vi bruker sosiale medier er i stadig i utvikling og trendene er mange. Hva bør du ta hensyn til når du skal videreutvikle strategien for sosiale medier? Her gir vi deg en oversikt over 13 viktige trender du bør ta med deg inn i planleggingen for 2022
1. Kvalitet over kvantitet
Lavere publiseringstakt og innhold av høy kvalitet med nytteverdi som svarer på målgruppens behov, er viktigere enn hyppige oppdateringer med lavere kvalitet i innholdet.
2. Troverdighet i fokus
Kommunikasjonen blir mer personlig – fokus på troverdighet, personlig, imøtekommende og realistisk kommunikasjon bidrar til økt interaksjon.
3. Fremme kjerneverdier
Stadig flere merkevarer bruker sin stemme og synliggjør sine standpunkt og verdier knyttet til både legning, etnisitet, kroppstyper og politikk.
4. Flyktig innhold
Dette fordi du lettere kan fange oppmerksomheten til publikummet ditt, det er mer personlig og autentisk.
5. Brukergenerert innhold
Mange merkevarer ber kunder dele og tagge egne bilder for å bli en del av kampanjen, som har gitt gode resultater og bygger opp om troverdigheten til avsender.
6. Kundeservice
Sosiale medier er en kanal for å kommunisere med, ikke bare til. Antall merkevarer som tilbyr kundeservice i sosiale medier er forventet å mangedobles.
7. Grupper og fellesskap
Stadig flere merkevarer vil se fordelene av å skape unike grupper og fellesskap der deres kunder kan dele interesser, kunnskap og tips.
8. Shopping
Pandemien har endret våre handlingsmønstre og igjen åpnet opp for konsepter som TV-shop, men i nytt format: sosiale medier. Shopping i sosiale medier er forventet å fordobles i tiden fremover.
9. Rask kunnskap
Innhold som bidrar med kunnskap, nytte, læring, gode tips eller underholdning og som raskt kan bli konsumert – såkalt snackable content, blir viktigere for å vekke oppmerksomhet og skape engasjement blant ditt publikum.
10. Influencer Marketing
Influencer marketing er forventet å stå like sterkt i tiden fremover. Fremfor å samarbeide med noen få store profiler velger stadig flere å satse på mindre nisje-profiler, som i større grad møter behovene til publikum og gir økt troverdighet. Det er som oftest rimeligere og gir bedre engasjement.
LES OGSÅ: 4 ting merkevarer kan lære av influencere
11. Video
Video er fremdeles forventet å være dominerende i sosiale medier for årene som kommer, der du kan formidle et budskap bedre, raskere og enklere.
12. Live streaming
Delta på nett – et konsept som ifølge ekspertene kommet for å bli etter pandemien. En ser det blant gaming-plattformer som Twitch, men forventer at det vil komme sterkere også i retail-bransjen.
13. Lokal målretting
En suksessfaktor for tiden fremover er å finne din geografiske målgruppe, og rette seg mot dem i alt av promotering. Det er mer kostnadseffektivt og viktig for synlighet i lokale søkeresultater.
Ønsker du en sparringspartner for din sosiale medier strategi? Ta kontakt med oss i dag!
LES OGSÅ: 8 ting de som lykkes med content marketing har til felles
Del artikkelen på sosiale medier
→